לפני כשבוע היתה לי הזכות להרצות בסדנת כלים מתקדמים – eBay, בנושא קידום אתרים.
לא מעט ממשתתפי הסדנא רוצים להקים אתר ולהגשים חלום, כל אחד בתחומו ובנישה מסוימת. משיחות עם משתתפי הסדנא וכן בעקבות הרצאות נוספות שאני מקיים בפורומים נוספים, תמיד אני נתקל בשאלה, באילו כלים עלי לבנות אתר? כמה זה עולה? וכו'.
כדי לנסות ולבודד את השאלות אני מתחקר את משתתפי הכנסים, סדנאות והסמינרים ובסופם מגלה, שלחלק הארי אין כיום אתר והם לא יודעים במה יעסוק האתר העתידי, כלומר אין נישה שתאפשר להם להתחיל לתכנן כראוי מכאן.
כדי להקים אתר צריך נישה ורעיון בתחום מסוים, צריך לבדוק איזה תחרות קיימת בתחום וכדאי להתחיל את החיפוש אחר המתחרים במנוע החיפוש של גוגל. צריך לנסות ולבדוק אילו מילות מפתח עשויות להביא את מירב התנועה לאתר ורק אחרי שמוודאים האם יש היתכנות כלכלית לפרויקט אפשר לגשת ולבדוק אומדן עליות להקמת הפרויקט.
רבים ניגשים מיד לפרויקט הקמת אתר ללא כל בדיקה מוקדמת וניגשים לחברה לבניית אתרים ו/או למתכנת שבסופו של דבר מגשים להם את החלום, אבל אז מסתבר שיש אתר ואין גולשים, אין מכירות, הרמה הטכנולוגית של האתר לא טובה, השרת נופל, קשה לעזוב את החברה שבנתה את האתר ולעבור לחברה אחרת ובסוף אתר האינטרנט המבטיח הפך לפיל לבן, שעלותו אינה נגמרת ולא מכניסה.
ההמלצה שלי לבדוק כל מקרה לגופו של עניין, לנסות לבצע תכנון מוקדם שיאפשר לראות תמונה יותר מדויקת מבחינת משאבי זמן, עלויות ואומדן הכנסות. לכן לפני שרצים ומשקיעים את מיטב כספכם, קחו צעד אחד אחורה והכינו שיעורי בית, נסו לתכנן את הצעדים הראשונים ורק לאחר שתקבלו תשובות לשאלות המשיכו לשלב הבא.
לבעלי רעיונות פרטיים / בעלי עסקים קטנים / עצמאים קטנים, שרוצים להגשים חלום ולהקים אתר, נקודת ההחלטה צריכה להיות מגובשת ומתוכננת תוך היכרות הנישה שבה אמורים לפעול במטרה להוזיל עלויות עד כמה שאפשר. מאידך, לא להתבייש ולבקש הצעות מחיר ממספר ספקים שונים עבור, אכסון, הקמת האתר, עיצוב האתר וכו', תוך שימת לב לאותיות הקטנות בחוזה שיאפשרו לכם לצאת בכבוד מהפרויקט במידה ומשהו משתבש.
בקיצור אני אפילו ממליץ לנסות ולבנות אתר בעלויות נמוכות כדי שנקודת הכניסה לא תהיה כואבת במידה והפרויקט לא יצליח. במידה והצלחתם ועמדתם ביעדים ובמטרות שקבעתם ואתם מרוויחים כסף, תמיד תוכלו לשדרג את האתר.
לפני כשבוע אני וחבר החלטנו להרים מיזם אינטרנט חדש בשפה העברית וגורם הזמן וקידום האתר היווה שיקול מכריע האם נבצע את הפרויקט ותוך כמה זמן נצליח להרים אתר כדי להשיג את המטרות שקבענו. בסופו של דבר החלטנו להשתמש במנוע לבניית אתרים אשר מאפשר לבנות אתר על תשתית קיימת (במסגרת חבילת הוסטינג) של בניית אתרים הכולל עיצוב גרפי באמצעות טמפלט ומערכת לניהול תוכן.
את המערכת לבניית אתרים והקמת חנות וירטואלית שבדקנו, ניתן לקבל במסגרת חבילת הוסטינג שנתית וכך ניתן לנטרל עלויות שהייתם משלמים עבור התכנון, העיצוב וההקמה.
שיקול נוסף היה עד כמה המערכת תהיה ידידותית למשתמש ולמנועי החיפוש, ללא צורך בכתיבת קוד וידע טכני. בסופו של דבר החלטנו ללכת על המערכת הזו ולהעדיף אותה על פני פתרונות אחרים.
הרעיון
- – בדקנו את המערכת לפני תחילת התחייבות בגרסת דמו.
- – בדקנו את מגבלות המערכת, לפני תחילת עבודה.
- – בדקנו את גמישות המערכת.
- – בדקנו את ידידותיות המערכת למשתמש.
- – בדקנו את ידידותיות המערכת למנועי החיפוש – תוך שימת דגש לנושא קידום אתרים.
- – יכולנו לבצע הערכת עלות הקמה מראש.
ולאחר שקיבלנו החלטה, לרכוש את חבילת ההוסטינג שבחרנו, יכולנו להיכנס לפרויקט מבלי חשש שנפסיד סכומי כסף משמעותיים.
אני חייב לציין שצריך לבדוק כל מקרה לגופו, קיימים בשוק עוד הרבה כלים מצוינים לבניית אתרים והקמת חנויות מקוונות. ישנם חברות לבניית אתרים ומתכנתים מוכשרים, לכן אין בנאמר בכתבה זו משום המלצה. שווה להכין שיעורי בית, להשוות בין ההצעות והתוכניות השונות ולבדוק את פרויקט הקמת האתר במונחי עלות תועלת.
על הפרויקט והאתר שהקמנו ארחיב בפוסט אחר בנפרד.
הכותב : יוד בוצר, יועץ לקידום אתרים ושיווק באינטרנט